Angst voor de Tandarts

www.angstvoortandarts.nl
Het is nu zo 23 nov 2014, 09:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010, 16:57 

Hoi allemaal,

Mijn naam is Carmen en net als een heleboel mensen heb ik de verschrikkelijke ervaringen ondervonden van de SCHOOLTANDARTS.
Het is er met de jaren niet beter op geworden,de angst blijft en die zal nooit verdwijnen.Altijd met knikkende knieén en zwetend naar de tandarts gaan,afspraken afzeggen enz.Nu ga ik alleen nog maar als ik heel erge pijn heb en dan vind ik het nog moeilijk om te bellen maar neem die stap dan toch maar omdat er niet valt te leven met die pijn.Gisteren heb ik de beslissing genomen om naar het Amalia kliniek te bellen na meer dan 1 jaar naar de site gekeken te hebben en al die reacties en forum te hebben gelezen.Doodeng vond ik het maar die aardige mevrouw aan de andere kant van de lijn hielp me er doorheen en ik kan 26 juli al terecht voor een intake gesprek.Ik had alleen een vraagje,nu heb ik flink gespaard en ben ook vrij goed verzekerd maar mocht het nou heel duur uitvallen is er dan een mogelijkheid om in termijnen te betalen?

met vriendelijke groet Carmen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010, 17:25 

Hallo Carmen,

Wat goed van je dat je deze stap hebt gezet! Vanaf nu wordt het allemaal iets gemakkelijker. 26 July is niet ver weg en als je de intake achter de rug hebt, ben je weer een stuk wijzer en wordt het nog gemakkelijker. Jouw vraag over de kosten is niet iets om bang voor te zijn. Mocht het iets duurder uitvallen dan jij in gedachten hebt, kunt je bij de Amalia altijd een betalingsregeling krijgen met de firma Famed. En daar hoef je je niet voor te schamen. We hebben al lang genoeg met een slecht bekkie rondgelopen. En met deze regeling ga je weer stralend door het leven. Heb ik zelf ook gedaan. Als je netjes iedere maand je lasten betaald, is er geen vuiltje in de lucht. Nog 1 maandje en ik ben over de kosten heen. Maar wat is het me allemaal waard geweest. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010, 19:49 

Hey Jooltje,

Bedankt voor je snelle reactie en fijn om te weten dat er ook een betalingsregeling is mocht dat nodig zijn.Had ook gelezen dat de verzekering en nu heb zilveren kruis ook de narcose vergoed mits je een verwijzing krijgt van je tandarts,nou is mijn tandarts die ik had en die niet liep te klagen als ik alleen maar kwam wanneer ik pijn had geemigreerd en heb nu haar vervanger die ik niet zo aardig vind dus ben bang dat als ik het haar vraag ze dat zal weigeren,loop namelijk nu ook met een ontsteking van een afgebrokkelde kies en heb toen donderdag van mijn werk rond een uur of 16:45 de noodtandarts gebeld en ik kon terecht maar moest er wel voor zessen zijn.Nou werk ik in amsterdam dus om 17;10 vertrokken maar toen stond ik de file en ik zou het nooit redden.Gelukkig belde de assistente op van de noodtandarts om te vragen waar ik reed en of ik op tijd zou komen.Ik zei tegen haar dat ik het niet zou redden.De tandarts kwam aan de lijn en na een heleboel vragen heeft hij met een antibiotica kuur en pijnstillers voorgeschreven die ik kon ophalen bij de apotheek van het ziekenhuis.Dat heeft me wel de nacht laten doorkomen.Vrijdagochtend mijn tandarts gebeld en die vertelde me dat ik om 12;00 uur langs kon komen.Ik met knikkende knieén erheen,was het een vervanger.Zij kijken en samen met haar assistente kreeg ik zowaar een soort preek dat ik alleen maar kwam als ik pijn had en dat ik moest oppassen want ze gingen mensen uit hun bestand halen enz enz.Niet echt leuk om dat van een 23 jarige assistente te moeten horen.Ik zei ook tegen haar van "je hebt zeker nooit bij de schooltandarts gezeten" want dan had je wel anders gepiept.Maar goed,het was te opgezwollen en ik had natuurlijk een hele dikke wang dus moet mijn antibiotica kuur afmaken en dan een nieuwe afspraak maken zodat mijn tandarts kan kijken of ze wat er nog in zit zelf eruit kan trekken of dat het door een kaakchirurg gedaan moet worden.Je begrijpt natuurlijk dat ik daar niet op zit te wachten maar op die pijn ook niet,want nu valt het wel mee maar redt ik het tot de daadwerkelijke afspraak bij Amalia want het liefst laat ik het daar doen begrijp je?Weet jij trouwens of een tandarts de vraag naar een verwijzing mag weigeren?????

Groetjes en dank je wel voor je fijne reactie. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 jul 2010, 09:20 

Hi Carmen,

Heftig verhaal.
Ik hoop dat je het redt tot de afspraak bij de Amalia, want rondlopen met pijn is natuurlijk niet het je van het. Helaas weet ik niet of een tandarts een verwijzing mag weigeren, maar ik zou in ieder geval de huisarts inschakelen. Dit kan je een verwijzing geven dat je een angstpatiënt bent. Heb ik ook gedaan. Verder heb ik dit aangegeven bij de Amalia tijdens de intake. De aardige dame van de Amalia met wie ik de intake had, heeft daarna ervoor gezorgd dat ik de narcose van de verzekering vergoed kreeg.
Wat betreft het negatieve commentaar van je vervangende tandarts, hier hoef je je bij de Amalia helemaal geen zorgen over te maken. De dames en heren daar oordelen helemaal niet over je gebit. Zij kijken wel even en geven alleen advies. Ze zijn er echt alleen maar om jou te helpen.
Ik zou zeggen, neem morgen de telefoon op en schakel je huisarts in, desnoods bel je naar de Amalia en laat je daar je verhaal los, zodat je snel van alle ellende af bent.

Hou ons op de hoogte.

Knuffel van Jooltje. :wink:

Profiel  

Berichttitel: bedankt voor het advies
BerichtGeplaatst: zo 18 jul 2010, 19:21 

Hey Jooltje,'

Bedankt voor je advies, ik ga wel langs mijn huisarts om te vragen of hij mij een verwijzing wil geven want ik heb een zwaar vermoeden dat mijn tandarts dat toch niet gaat geven.Heb het wel eens over het Amalia Kliniek gehad en toen keken ze me aan alsof ze water zagen branden,heel vreemd. Dank je wel en ik hou je op de hoogte.

Knuffels Carmen :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 20:05 

Hallo Carmen,

Uit je post bij de thread van Vogetjhuy.. (never mind spelling) heb ik begrepen dat je 26 juli a.s. je intake hebt. Knap gedaan. meid. :wink: Je krijgt er geen spijt van. De intake is eigenlijk het het engste van alle behandelingen. Alhoewel er niets aan je gedaan wordt, is het natuurlijk angstaanjagend. Maar het stelt gewoon niets voor. Innerlijk maken we ons bang om iets wat er echt niet is bij deze kliniek.
Ik kan je reactie over je tandarts heel goed begrijpen, omdat zij niet in onze schoenen staan. Zij weten niet at een tandartsfobie is. (Zo noem ik het maar even). Ook ik heb in mijn omgeving gezien dat mensen mij aankeken alsof ze water zagen branden. Maar ik zeg nogmaals, je moet je hier niets van aantrekken. Zolang ze niet in jouw schoenen hebben gestaan, kunnen ze er niet over mee praten. Jij hebt in ieder geval een juiste beslissing genomen en wij hier op het forum staan allemaal achter je. Maandag ga jij op intake en je moet alleen aan de mensen denken die je steunen, ook al zijn we niet daadwerkelijk, maar in gedachten bij je. Je kunt het... net zoals wij die ook hetzelfde paadje hebben bewandelt. Heel veel succes Carmen, en laat even weten hoe de intake verlopen is.

Knuffel,

Jooltje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 19:08 

Hey Jooltje en vogeltjuhh,

Nou mijn intake gesprek is voorbij en heel goed gegaan.
We vertrokken om 09;30 van huis en kwamen daar om 12:00 aan,veeeel te vroeg maar beter te vroeg als te laat toch?We hebben eerst even wat gelopen om te kijken of we ergens nog wat konden eten(had tandpasta en tandenborstel meegenomen) hahaha.Een beetje saai daar want alles was gesloten.Rond 13:00 uur kwamen we binnen in het Amalia Kliniek,daar heb ik me eigen aangemeld,na wat gegevens ingevuld te hebben kreeg ik een antwoordformulier mee die ik in moest vullen met allerlei vragen.Was net klaar en toen stond er al een assistente voor me en ik kon meteen mee om foto te laten maken,daarmee klaar konden we meteen doorlopen naar de behandelkamer waar de tandarts al aan het wachten was.Kwam binnen en zag natuurlijk de beruchte tandartsstoel en lamp :cry:.Mocht gaan liggen (als een stijve plank lag ik daar).Overigens een hele aardige jonge goed uitziende tandarts :oops: als ik even mag zeggen hahaha.Lig je daar met een mond met tanden waar je niet blij van wordt maar goed niet vergeten dat je je daar niet hoeft te schamen en eerlijk gezegd voelde ik me ook meteen op gemak en de tandarts gaf je ook echt dat gevoel dat ik me niet hoefde te schamen.Hij vroeg me wel hoe het zo is gekomen dat ik zo bang ben geworden en ik noemde de befaamde Schooltandarts op en toen zei hij ook meteen van OH JA dat heb ik wel meer gehoord.Nou ja goed,hij kwam met het spiegeltje aanzetten en heeft gekeken en wat ik al wist dat gaat ook gebeuren.Een aantal vullingen die vernieuwd moeten worden,2 gaatjes en 4 extracties waarvan 2 aan de onderkant links beneden en 1 aan de bovenkant waar de ontsteking zit,dat zijn allemaal wortelresten en 1 aan de onderkant die los zit,dus hou ik nog 7 tanden onder over,gelukkig allemaal die aan de voorkant zitten.Je zal het wel kunnen zien maar dat is dan jammer.Ik krijg wel 2 bruggen onder,je weet wel met die ijzeren klemmetjes maar zijn advies was dat ik eerst dit allemaal doe en dan laten genezen om het tandvlees ook een beetje te laten slinken en dan na een maand of 3 happen en de bruggen klaar maken.Moet zeggen dat ik daar in het begin niet zo blij mee was omdat je dan toch een gat ziet,het is namelijk de hoektand die los zit die eruit getrokken wordt.Voor je gevoel hou je dan helemaal niets meer over dus ik zei zo met een gekke bek naar de tandarts van, ja maaaaar dan loop ik dus maar met 7 tanden onder in mijn mond waarop hij lachend antwoorde van.Ja dus,nu loop je er met 8 :lol:.Ik kon daar toch wel de humor van zien en hij heeft ook wel gelijk want hij zei,ik kan die 2 bruggen er ook meteen voor je erin doen maar dan ga je alleen maar last krijgen en moet je elke keer weer terugkomen want je tandvlees gaat toch slinken en dan zit het niet meer goed.Dus ga ik maar luisteren naar deze zeer aardige tandarts en ga ik zijn advies volgen,wat zijn nu eenmaal 3 maanden van je leven terwijl je al je hele leven met angst loop toch?????Hij heeft me een begroting meegegeven.Anderhalf uur onder narcose met behandelingen was ik 1075,00 euro kwijt en uiteindelijk kosten die 2 bruggen iets van 500,00 euro bij elkaar dus het valt me eerlijk gezegd heel erg mee,bij mijn eigen tandarts kwam de begroting op 1800,00 euro.Ik heb een goede verzekering van 4 sterren en ik ga de brief van de huisarts ook opsturen en dan kijken wat ik vergoed ga krijgen.Het maakt me eerlijk gezegd ook niets meer uit en ik maak me er dan ook niet druk over,ben allang al blij dat ik de stap heb genomen.Ook bij een aardig mevrouw langs geweest voor vragen over de narcose.Ik natuurlijk rare vragen stellen zoals; Wordt ik wel weer wakker??? Voel je echt niets??? kan ik me niet verslikken??? je weet wel hahaha.Maar op al mijn vragen werd ik gerustgesteld.Bloeddruk gemeten,was perfect.Hart en zuurstof gemeten,was ook goed.Ik zei en ik rook nog wel een pakkie per dag :lol:.
Nou nog de afspraak maken,kon ik ook meteen doen maar ik moet nog ff kijken naar mijn rooster,ik werk namelijk wisseldiensten en nee het is geen smoes,ik ga HEEN dat is één ding wat zeker is.Ik vind ook niet dat ik een andere keus heb,of zo blijven rondlopen en het erger laten worden en niet te vergeten de helse pijnen die je moet doorstaan of alles in één keer doen en er vanaf zijn.Wat denk je?? Wordt de keus toch wel iets gemakkelijker om te maken.Nou Jooltje en Vogeltjuhh dat is mijn ervaring,een beetje lang verhaal maar ik wilde jullie alles vertellen.
Bedankt dat jullie er voor me zijn en zodra ik een afspraak heb gemaakt horen jullie het meteen.

Dikke knuf voor jullie allebei.
Carmen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010, 19:20 

Hey Jooltje,

Was ik vergeten te vragen maar misschien weet jij het.
Wordt je gebit ook meteen gereinigd zoals tandsteen en zo weghalen??

knuf Carmen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 aug 2010, 13:49 

wat goed van je Carmen dat je een afspraak gaat maken.

En ja.....je gebit wordt tevens helemaal schoongemaakt en gepolijst.

Liefs Paniekvogel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 aug 2010, 17:19 

Hey Paniekvogel,

Dank je wel voor je reactie,ik wil je nog zeggen dat ik jou en jooltje helemaal te gek vind,hoe jullie de mensen er doorheen slepen vind ik te gek,grote respect daarvoor.Ik lees dat je het zelf ook niet makkelijk hebt gehad dus dat je dan nog de tijd neemt om zo klaar te staan voor mensen vind ik echt geweldig,dus dank je wel daarvoor.Heb trouwens een afspraak gemaakt en die is voor 19 augustus en aangezien ik op de begroting niet kon zien iets van gebitsreiniging heb ik dat maar meteen gevraagd,die aardige mevrouw ging voor me kijken en ze zei dat het er ook niet op stond maar dat ze het wel aan kon geven aan de tandarts maar dan klopte die begroting niet meer,dus ik vroeg me af nu ik van jou lees dat ze dat ook doen of ze me nou wel heeft begrepen.Nou ja anders bel ik nog wel voor de zekerheid.Ben alleen zenuwachtig voor de narcose,de gedachte dat je anderhalf uur onder zeil bent vind ik een eng idee maar goed liever dat als 20x naar een tandarts moeten en het meemaken hahaha.Jij hebt trouwens een prachtig gebit,wat moet dat een heerlijk gevoel zijn.Ik hou je op de hoogte.

dikke knuffel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 aug 2010, 09:52 

Hallo Carmen,

Naar mijn weten is het schoonmaken en polijsten inbegrepen. Maar als je het zeker wilt weten vóór de behandeling, gewoon nog een keertje bellen. Of laat het anders even via een mailtje op papier zetten. Zo weet je helemaal zeker wat er gaat gebeuren. :wink: Wat betreft de narcose, daar hoef je je echt niet druk om te maken. Het is dan wel anderhalf uur dat je onder zeil bent, maar als je wakker wordt, lijkt het alsof je een dutje van een kwartier hebt gemaakt. Zeker beter dan 20 keer naar de tandarts te gaan. En zo mooi gebit als Paniekvogel en ik hebben, dat krijg jij ook. Dat is één van de belangrijkste dingen waarop je je focussen moet. We tellen samen met jou de dagen af.

Knuffel,
Jooltje :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 13:06 

helemaal mee eens Jooltje. we slepen ze er wel doorheen toch?
het is alleen vaak jammer dat je mensen voor die tijd niet kunt overtruigen van het feit dat het allemaal zo reuze meevalt.
dat konden ze mij toen ook niet.
je moet het echt zelf hebben meegemaakt.
Maar nogmaals Carmen, ik probeer het toch weer. Je hoeft echt helemaal nergens bang voor te zijn. dat kleine spuitje (wat je niet voelt) en je bent heerlijk in dromenland.
je voelt niks, ruikt niks, ziet niks, hoort niks......heerlijk is dat!
Als je na anderhalf uur wakker wordt, is alles achter de rug en jij hebt heerlijk geslapen.
je zult net als ik en velen hier helemaal verbaasd zijn.
Ik wens je in ieder geval alles sterkte toe en ik weet het zeker meid.

JIJ KUNT HET OOK!!!!

Liefs Paniekvoegl.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010, 17:26 

Klopt inderdaad, Paniekvogel. Het overtuigen is het moeilijkste. Iedereen hier loopt met dezelfde angst rond. Maar ik vind het net fijn dat mensen als jij en ik toch ook na de behandeling op deze site blijven om mensen te helpen en ze te laten weten dat ze er niet alleen voor staan. Zelf heb ik ondervonden dat mensen uit mijn familie- en vriendenkring vonden dat ik me aanstelde als ik mijn angst voor de tandarts bekend maakte. Op een gegeven moment heb ik mijn mond gehouden en ben ik hier terecht gekomen. Hier heb ik de steun gevonden die echt nodig had. En na de intake ging ik er zelfs naar uitkijken dat ik behandeld werd zonder dat ik pijn had, de boortjes hoorde en/of het gekraak. Heerlijk is dat als je onder narcose uit je lijden wordt verlost. En Carmen, je zult het nu misschien nog niet zo zien, maar ook jij zult achteraf zeggen... 'Wat ben ik blij dat ik deze stap heb genomen.'

Laat gauw iets van je horen.

Knuffel van Jooltje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 11:35 

Hey paniekvogel en Jooltje,

Bedankt voor je bemoedigende woorden,vind het heel goed wat jullie doen om de mensen er zo doorheen te slepen.Als ik ben geweest ga ik net zoals jullie dat ook doen want we weten allemaal hoe moeilijk en eng het is om zo'n stap te zetten.Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met vrienden en familie toch anders zijn,ze hebben er begrip voor en je merkt dan eigenlijk hoeveel mensen er bang zijn voor de tandarts dus wij zijn echt niet de enige.Nog 6 dg en dan is het zover.Als ik er aan denk wordt ik wel zenuwachtig maar ik denk dat jullie gelijk gaan krijgen,als het eenmaal voorbij is zal ik vast denken van had ik dit maar eerder gedaan hahaha.Nou ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor jullie reactie.
Knuffels Carmen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010, 21:14 

Wat fijn Carmen dat jij ook begrip krijgt van je familie en vrienden.
gelukkig had ik dat ook en dat kun je dan ook goed gebruiken.
Zelf ben je vaak bang voor vervelende reacties uit je omgeving maar ik heb ervaren als je er zelf eerlijk over bent, kunnen ze er best in mee.
wat jij ook zegt, dan pas hoor je hoeveel mensen er bang zijn maar het is nog steeds een taboe om daar over te praten denk ik.

Liefs Paniekvogel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur